Zamieszczony materiał prezentuje jeden z programów autorskich według, których pracuję na codzień w świetlicy szkolnej. Program ma nauczyć odpowiedzialności za skutki swego zachowania, rozwijać wyobraźnię, kształtować umiejętność zachowania się w przypadku wielu zagrożeń. Być może pomoże Państwu w wdrożeniu podobnej tematyki realizowanej przez dowolnie dobrane do Państwa możliwośći zajęcia.
Cele zajęć: 1. Kształtowanie ostrożności i refleksyjności dziecka, 2. Kształtowanie umiejętności znajdowania wyjścia z sytuacji trudnych, 3. Kształtowanie umiejętności przewidywania konsekwencji własnych decyzji, 4. Poznanie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią, 5. Zapobieganie przemocy i agresji.
Treści programu: 1. Zasady bezpieczeństwa podczas przerwy, na stołówce, w świetlicy i klasie, 2. Zasady bezpieczeństwa podczas zabaw i wypoczynku, 3. Zapobieganie agresji i przemocy wśród i wobec dzieci, 4. Zasady przechodzenia przez jezdnię, 5. Poznanie znaków drogowych, 6. Poznanie numerów alarmowych, 7. Zachowanie w środkach lokomocji, 8. Co zrobić, gdy się zgubiłem? 9. Kontakty z osobami dorosłymi. 10. Obrona przed atakiem bezpańskiego psa, 11. Bezpieczeństwo podczas korzystania z urządzeń elektrycznych, 12. Zapobieganie pożarom – zachowanie ostrożności przy korzystaniu z ognia, 13. Zapobieganie zatruciom
Sposób realizacji: 1. Dostarczenie uczniom wiedzy na temat bezpieczeństwa w szkole i poza nią, poprzez realizacje różnorodnych zajęć 2. Współpraca szkoły ze strażą miejską, 3. Organizowanie spotkań z dziećmi w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem (spotkanie ze strażnikiem miejskim, społecznym inspektorem BHP i strażnikiem szkolnym), 4. Organizowanie pogadanek dla rodziców.
Opracowanie mgr Renata Król
|